Wij zijn een leesclub van oud-medewerkers van Boekhandel Kooyker in Leiden, en bespreken sinds 2003 in wisselende samenstelling nieuwe en oudere boeken.

maandag 27 mei 2013

Mei 2013: De lessen van mevrouw Lohmark


Het is altijd een risico om te spelen met vorm en inhoud in een boek. Het kan heel geslaagd uitpakken (Het boek van Gould, De verzamelde werken van T.S. Spivet), maar het kan ook enorm mislukken. De vraag of het Schalanski gelukt is, blijft een beetje in de lucht hangen. 

Niemand heeft de functie van de tekeningen in het boek echt begrepen, behalve misschien om af en toe je kinderen bij het boek te betrekken. De in alles doorgevoerde evolutietheorie is aardig, maar niet meesterlijk uitgevoerd, eerder een truc. Er staan lange uitweidingen in het boek, waar we vrijwel allemaal diagonaal doorheen gebladerd hebben.

Inhoudelijk zitten er echter ook wel dingen in het boek die ons bij zullen blijven. De manier waarop Lohmark nog vastzit in het Oost-Duitse verleden- en hoe dat in zijn algemeenheid doorwerkt op de school. En dat Lohmark zo'n onaangenaam personage is, maar dat je toch wilt weten hoe het verder gaat. Ook indrukwekkend is de scène waarin haar dochter een beroep op haar doet als moeder, maar Lohmark zelf keihard in haar rol als lerares blijft. Geen genade.

Ook wat grotere vragen blijven wel overeind, als hoe houd je je staande in een veranderende wereld met zo'n overdaad aan keuzes?

De vergelijking met Bint ligt voor de hand- met een duidelijke overwinning voor deze laatste, hoewel de passages waarin er interactie is tussen juf en leerlingen wel mooi zijn.

En wekt de flaptekst een suggestie die het boek niet heeft of lazen wij daar allemaal overheen? Gevoelens voor die ene leerlinge? Zou wel haar fysieke klachten verklaren, of is dat dan toch de overgang?

Was dit boek ook zo populair geworden zonder Van Dis? We denken van niet.  

Het was geen lange discussie, deze avond. Het was een aardig boek, meer niet.

Geen opmerkingen: